Group exhibition
Exposition collective
20.04.2017—13.08.2017
WIELS
Brussels, BE
Bruxelles, BE
Le musée absentThe Absent Museum Avec : With: Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Curated by:
Commissariat :
Dirk Snauwaert avec Zoë Gray, Frédérique Versaen, Caroline Dumalin & Charlotte Friling.
Artistes : Francis Alÿs, Archives de l'Ambassade Universelle, Younes Baba-Ali, Jo Baer, Monika Baer, Sammy Baloji, Guillaume Bijl, Dirk Braeckman, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Jana Euler, Olivier Foulon, Michel François, Ellen Gallagher, Mekhitar Garabedian, Isa Genzken, Jef Geys, Jos de Gruyter & Harald Thys, Thomas Hirschhorn, Carsten Höller, Cameron Jamie, Ann Veronica Janssens, Martin Kippenberger, Goshka Macuga, Mark Manders, Lucy McKenzie, Wesley Meuris, Nástio Mosquito, Jean-Luc Moulène, Le Mur, Oscar Murillo, Otobong Nkanga, Felix Nussbaum, Willem Oorebeek, Marina Pinsky, Lili Reynaud-Dewar, Gerhard Richter, Walter Swennen, Wolfgang Tillmans, Rosemarie Trockel, Luc Tuymans, Peter Wächtler, Christopher Williams, Nil Yalter.
Commissariat d’exposition par Dirk Snauwaert, avec Zoë Gray, Frédérique Versaen, Caroline Dumalin & Charlotte Friling.
Architecture de l'exposition WIELS : Richard Venlet, assisté par Carlo Siegfried.
Préfiguration d’un musée d’art contemporain pour la capitale de l’Europe
Pour marquer son 10e anniversaire WIELS a initié une exposition de grande envergure, qui aura lieu non seulement dans le bâtiment Blomme, mais aussi dans deux bâtiments voisins, patrimoine historique de l’ancienne brasserie Wielemans.
Le titre Le musée absent, est un clin d’œil à l’influence déterminante que le symbolisme, avec son engouement pour le mystérieux et le mystique, exerce toujours sur le modernisme. WIELS n’a pas le statut de musée mais est familièrement désigné comme le ‘musée WIELS’, signe de reconnaissance qui traduit également les attentes avec lesquelles le public perçoit l’institution, suggérant simultanément un fonctionnement muséal. Anticipant la création d’une telle institution à Bruxelles, WIELS élabore une simulation temporaire, une proposition de projet, une préfiguration d’un futur musée d’art contemporain pour la capitale européenne.
Dans le constat des problématiques liées aux récentes turbulences historiques, les musées, surtout les musées d’art contemporain, qui battent pourtant aujourd’hui tous les records de popularité, sont étonnamment absents dans l’espace public et la formation de l’opinion.
Des œuvres existantes et nouvelles productions d’environ 45 artistes, contemporains et d’un passé récent, cartographient les enjeux auxquels les musées, ainsi que les sociétés qui les inspirent, font face.
Source : www.wiels.org
Artists: Francis Alÿs, Archives de l'Ambassade Universelle, Younes Baba-Ali, Jo Baer, Monika Baer, Sammy Baloji, Guillaume Bijl, Dirk Braeckman, Marcel Broodthaers, stanley brouwn, Daniel Dewar & Gregory Gicquel, Marlene Dumas, Jimmie Durham, Jana Euler, Olivier Foulon, Michel François, Ellen Gallagher, Mekhitar Garabedian, Isa Genzken, Jef Geys, Jos de Gruyter & Harald Thys, Thomas Hirschhorn, Carsten Höller, Cameron Jamie, Ann Veronica Janssens, Martin Kippenberger, Goshka Macuga, Mark Manders, Lucy McKenzie, Wesley Meuris, Nástio Mosquito, Jean-Luc Moulène, Le Mur, Oscar Murillo, Otobong Nkanga, Felix Nussbaum, Willem Oorebeek, Marina Pinsky, Lili Reynaud-Dewar, Gerhard Richter, Walter Swennen, Wolfgang Tillmans, Rosemarie Trockel, Luc Tuymans, Peter Wächtler, Christopher Williams, Nil Yalter.
Curated by Dirk Snauwaert, together with Zoë Gray, Frédérique Versaen, Caroline Dumalin & Charlotte Friling.
Exhibition design WIELS : Richard Venlet, assisted by Carlo Siegfried.
Blueprint for a museum of contemporary art for the capital of Europe
To mark its 10th anniversary, WIELS presents a large-scale exhibition to be held not only at our fully refurbished Blomme building but also in the two adjacent buildings, which were also formerly part of the Wielemans brewery site.
The title, The Absent Museum, is a nod to the decisive influence that symbolist, ‘mystical-mysterious’ thinking has had and continues to have on Belgian modernity. WIELS does not have the status of a museum, but is commonly referred to as ‘the WIELS museum’. This is a token not only of recognition, but also of the expectations that the Belgian audience and public opinion have towards WIELS as an institution. WIELS therefore has decided to use this temporary exhibition to set out a substantive framework or blueprint for a possible museum of contemporary art in the capital of Europe.
The annual Kunstenfestivaldesarts is, like WIELS, an important platform for artistic creation and the exchange of ideas. It is thus an obvious ally for such a project. This exhibition will be both a look backwards at the journey that WIELS has made so far and an exploration of its future development. In the process, this local discussion will be anchored within an international perspective of art and globalisation. How can artists maintain the tension between globalisation’s paradoxes and history’s turbulences, and their individual sensibilities and voices?
In the light of these issues and recent turbulent historical developments, it is striking to see how absent the art museums remain in urgent, public debate. Although museums – especially those devoted to contemporary art – have never been as popular as they are today, they are still notably absent from the public space and their voice goes unheard in the formation of public opinion.
Existing works and new productions by about 45 contemporary and historical artists will face, translate and interpret the challenges that face museums today, as well as the communities they inspire.
Vue d’installation de l’exposition « Le musée absent », WIELS, Bruxelles, 2017.
Installation view of the exhibition “The Absent Museum”, WIELS, Brussels, 2017. Photo Kristien Daem.
© Courtesy Wiels, Bruxelles. Photo Kristien Daem.
© Courtesy Wiels, Brussels. Photo Kristien Daem.
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Stoneware mural with two sinks and two soapdishes, 2016
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Stoneware mural with two sinks and two soapdishes, 2016
Stoneware mural with two sinks and two soapdishes, 2016
Stoneware mural with two sinks and two soapdishes, 2016
Grès grand feu contrecollé sur aluminium
240 × 210 × 52 cm
Production des œuvres Stoneware Murals, 2016, avec la participation du Centre national des arts plastiques (avance remboursable)
© Photo Fabrice Gousset, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
High fired stoneware mounted on aluminium
94 1⁄2 82 11⁄16 × 20 1⁄2 in
Production of Stoneware Murals works, 2016, with the participation of Centre national des arts plastiques (repayable advance)
© Photo Fabrice Gousset, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
240 × 210 × 52 cm
Production des œuvres Stoneware Murals, 2016, avec la participation du Centre national des arts plastiques (avance remboursable)
© Photo Fabrice Gousset, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
94 1⁄2 82 11⁄16 × 20 1⁄2 in
Production of Stoneware Murals works, 2016, with the participation of Centre national des arts plastiques (repayable advance)
© Photo Fabrice Gousset, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
Dewar & Gicquel
Stoneware mural with sink and soapdish, 2016
Dewar & Gicquel
Stoneware mural with sink and soapdish, 2016
Stoneware mural with sink and soapdish, 2016
Stoneware mural with sink and soapdish, 2016
Grès grand feu contrecollé sur aluminium
204 × 105 × 52 cm
Production des œuvres Stoneware Murals, 2016, avec la participation du Centre national des arts plastiques (avance remboursable)
© Courtesy Wiels, Bruxelles. Photo Kristien Daem.
High fired stoneware mounted on aluminium
94 1⁄2 × 41 5⁄16 × 20 1⁄2 in
Production of Stoneware Murals works, 2016, with the participation of Centre national des arts plastiques (repayable advance)
© Courtesy Wiels, Brussels. Photo Kristien Daem.
204 × 105 × 52 cm
Production des œuvres Stoneware Murals, 2016, avec la participation du Centre national des arts plastiques (avance remboursable)
© Courtesy Wiels, Bruxelles. Photo Kristien Daem.
94 1⁄2 × 41 5⁄16 × 20 1⁄2 in
Production of Stoneware Murals works, 2016, with the participation of Centre national des arts plastiques (repayable advance)
© Courtesy Wiels, Brussels. Photo Kristien Daem.