Fair
Foire
30.01.2020—02.02.2020
Palexpo SA
Booth C18
Palexpo SA
Stand C18
Geneva, CH
Genève, CH
artgenève Daniel Dewar & Grégory Gicquel, Michel Parmentier
Dossier de presse
Liste des oeuvres exposées
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Daniel Dewar : né en 1976 à Forest of Dean (Grande-Bretagne),
vit et travaille à Bruxelles.
Grégory Gicquel : né en 1975 à Saint-Brieuc (France),
vit et travaille à Plévenon (France).
« Les « fantasmes mammifères » prolongent une réflexion au long cours des artistes sur la place de l’homme, mammifère parmi les autres d’un bestiaire anti-spéciste. Dans leur musée imaginaire, tous les éléments en bois sculpté ont été moulinés au gré de leurs visions hallucinées. Le corpus d’œuvres en chêne massif, aussi précis que délirant, décline le mariage fortuit d’une truie et d’un homme, l’excavation de bœufs attelés, l’apparition de lapins géants des Flandres et la multiplication exponentielle de membres humains. (...) Reproduisant à la main les effets de duplication parfaite que seules les machines numériques savent aujourd’hui produire, Dewar & Gicquel transforment leurs sujets premiers (abdominaux, musculature) en trame de fond. Trame d’où surgissent de nouveaux motifs (bras, doigts de pied) qui pourraient à leur tour, par leur multiplication, se fondre dans la masse. »
Les oeuvres présentées à artgenève ont été exposées au macLYON – Musée d'art contemmporain de Lyon, dans le cadre de la 15è Biennale de Lyon (18 septembre 2019 – 5 janvier 2020).
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak relief with body fragments, 2019
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Michel Parmentier
Né en 1938 à Paris, décéde à Paris en 2000.
Ancrant sa pratique sur le déni du geste et du récit, Michel Parmentier est principalement connu pour ses toiles aux bandes horizontales, standardisées, qu’il a peintes entre 1965 et 1968. Ces œuvres, réalisées au moyen de la technique du pliage, c’est-à-dire en pliant la surface avant d’y appliquer la matière, sont constituées de bandes de 38 cm, parfaitement égales, dont Parmentier variait la couleur annuellement (bleu en 1966, gris en 1967, rouge en 1968 et noir après 1983).
À partir de 1986, Parmentier commence à réaliser de grandes oeuvres libres, sur papier. En utilisant la mine de plomb, le fusain, le pastel ou le oilbar, ce corpus d’oeuvres a élargi sa pratique, tout en restant fidèle aux engagements qui ont nourri son travail des années 1960.
La galerie Loevenbruck présente deux oeuvres sur papier :
5 août 1989, 1989
27 juin 1988, 1988
Press release
Exhibited artworks list
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Daniel Dewar: born in 1976, Forest of Dean (UK),
lives and works in Brussels
Grégory Gicquel: born in 1975, Saint-Brieuc (France),
lives and works in Plévenon (France)
"The Mammalian Fantasies series continues the artists’ long-term examination of the place of man, who is essentially just another mammal in an anti-speciesist bestiary. In their imaginary museum, all of the sculpted-wood items have been transformed by their hallucinatory visions. Precise and unhinged in equal measure, this corpus of works in solid oak depicts the chance marriage of a sow and a man, the excavation of harnessed oxen, the appearance of giant rabbits from Flanders and an exponential multiplication of human limbs. (...) Working by hand to recreate the effects of perfect duplication that only digital machines can produce, Dewar & Gicquel transform their primary subjects (abdomens, muscles) into a backdrop from which fresh motifs (arms, toes) spring forth and could, in turn, multiply and blend into the mass."
The artworks presented at artgenève have been exhibited at macLYON – Musée d'art contemporain de Lyon, for the 15th Biennale de Lyon (18 September 2019 – 5 January 2020).
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak relief with body fragments, 2019
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Michel Parmentier
Born in Paris, 1938, died in Paris, 2000.
Grounding his practice on a denial of gesture and narrative, he is best known for the highly standardized, horizontally-striped canvases that he painted between 1965 and 1968. These works, produced through the pliage technique of folding the ground before the pigment is applied, are comprised of perfectly even, 38-centimeter bands which Parmentier varied in color annually (blue in 1966, gray in 1967, red in 1968 and black after 1983).
By 1986, Parmentier had turned his focus to large-scale, freehand work on paper. Utilizing graphite, charcoal, pastel and oil stick, this body of work broadened his practice while remaining committed to the same motivations that had fueled his work in the 1960s.
Loevenbruck gallery presents two works on paper:
5 août 1989 (August, 5, 1989), 1989
27 juin 1988 (June, 27, 1988), 1988
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak relief with body fragments, 2019
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak relief with body fragments, 2019
Oak relief with body fragments, 2019
Oak relief with body fragments, 2019
Chêne
140 × 176 × 17cm
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
Oak wood
55 1/8 × 69 5/16 × 6 11/16
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
140 × 176 × 17cm
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
55 1/8 × 69 5/16 × 6 11/16
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Oak relief with body fragments and snails, 2019
Chêne
75 × 88 × 17 cm
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
Oak wood
29 1/2 × 34 5/8 × 6 11/16 in
Courtesy les artistes; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
75 × 88 × 17 cm
Courtesy the artists; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
29 1/2 × 34 5/8 × 6 11/16 in
Courtesy les artistes; C L E A R I N G, New York/Brussels;
Jan Kaps, Cologne; Loevenbruck, Paris
© Photo Diana Pfammatter, courtesy galerie Loevenbruck, Paris.
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Chêne
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Daniel Dewar & Grégory Gicquel. Photo Blaise Adilon, courtesy Biennale de Lyon.
Oak wood
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Daniel Dewar & Grégory Gicquel. Photo Blaise Adilon, courtesy Biennale de Lyon.
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Daniel Dewar & Grégory Gicquel. Photo Blaise Adilon, courtesy Biennale de Lyon.
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Daniel Dewar & Grégory Gicquel. Photo Blaise Adilon, courtesy Biennale de Lyon.
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Chêne
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
Oak wood
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Daniel Dewar & Grégory Gicquel
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Oak dresser with harnessed oxen, 2019
Chêne
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
Oak wood
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
133 × 126 × 98 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
52 3/8 × 49 5/8 × 38 9/16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© Photo Blaise Adilon, courtesy Daniel Dewar & Grégory Gicquel.
Michel Parmentier
5 août 1989, 1989
Michel Parmentier
5 août 1989, 1989
5 août 1989, 1989
5 août 1989, 1989
Mine de plomb frotté sur papier, 7 bandes horizontales alternées de 38 cm de largeur (4+3) et, en haut et en bas, 2 bandes partielles vierges de 19 cm.
304 × 302,5 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles. Courtesy Loevenbruck, Paris. Photo : Bruxelles, Philippe De Gobert.
Graphite rubbed on paper, 7 horizontal bands 38 cm wide in alternating tones (4+3), and, at the top and bottom, two partial neutral bands 19 cm wide.
119 11⁄16 × 119 1⁄16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles. Courtesy Loevenbruck, Paris. Photo : Bruxelles, Philippe De Gobert.
304 × 302,5 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles. Courtesy Loevenbruck, Paris. Photo : Bruxelles, Philippe De Gobert.
119 11⁄16 × 119 1⁄16 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles. Courtesy Loevenbruck, Paris. Photo : Bruxelles, Philippe De Gobert.
Michel Parmentier
27 Juin 1988, 1988
Michel Parmentier
27 Juin 1988, 1988
27 Juin 1988, 1988
27 Juin 1988, 1988
Traits de mine de plomb sur papier, 9 bandes horizontales alternées de 33 cm de largeur (4+5) et, en haut et en bas, 2 bandes partielles mine de plomb de 5 et de 6 cm
317 × 412,5 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles / Loevenbruck, Paris. Photo : Paris, Fabrice Gousset.
Graphite pencil on paper, 9 horizontal bands
alternating de 33 cm wide (4+5) and, at the top and bottom, 2 partial graphite pencil bands of 5 and 6 cm
124 13/16 × 162 3/8 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles / Loevenbruck, Paris. Photo : Paris, Fabrice Gousset.
317 × 412,5 cm
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles / Loevenbruck, Paris. Photo : Paris, Fabrice Gousset.
alternating de 33 cm wide (4+5) and, at the top and bottom, 2 partial graphite pencil bands of 5 and 6 cm
124 13/16 × 162 3/8 in
Courtesy galerie Loevenbruck, Paris
© ADAGP, Paris. The Estate of Michel Parmentier. AMP – Fonds Michel Parmentier, Bruxelles / Loevenbruck, Paris. Photo : Paris, Fabrice Gousset.