Group exhibition
Exposition collective
27.04.2024—03.11.2024
Villa Carmignac, Ile de Porquerolles
Hyères, FR
Hyères, FR
The Infinite Woman Avec : With: Alina Szapocznikow
Curated by:
Commissariat :
Alona Pardo
Fortes, lascives, fatales, soignantes, démoniaques, mythiques, les femmes ont été représentées de nombreuses manières à travers les siècles pour répondre à une vision patriarcale du monde. Puisant dans les mythes originels jusqu’aux représentations les plus contemporaines ou subversives des corps féminins, l’exposition The Infinite Woman propose de remettre en lumière leur potentiel émancipateur, de la réappropriation du désir jusqu’à l’élévation des corps désobéissants qui bouleversent les conventions occidentales de la beauté et du pouvoir.
Tissant le récit d’artistes qui, quel que soit leur genre, ont su défier non seulement les normes sociales, mais aussi les limites de l’art et de ses catégories oppressives, l’exposition trouble les limites du genre et invite à une redéfinition des féminité.e.s dans l’art.
www.fondationcarmignac.com
‘Strong, lustful, temptresses, femme fatales, caregivers, demonic or mythic, women have been represented in a myriad of ways across the centuries to fulfil a patriarchal view of the world.
Weaving the narrative of artists who, regardless of gender, have been able to challenge not only social norms but also the limitations of art and its restrictive categories. Central to the artists and works represented is a commitment to experimentation and to pushing the boundaries of artistic practice.
Organised thematically, the exhibition draws on ideas of myths and monsters in the representation of women to reflect on womanhood in all its many guises. Moving surefootedly between images of goddesses to scrutinizing the idea of the femme fatale, from disruptive ideas of motherhood to paying homage to the power of women’s desire, from beguiling fairytale creatures to cyborgs highlighting their emancipatory potential, to elevating (dis) obedient bodies that upend Western conventions of beauty while reflecting on the body as vessel, the exhibition closes with a section devoted to sirens and anti-icons to explore how gender is shape shifting in the 21st century. Ultimately, the works in the exhibition disrupt conventional ideas of womanhood to reflect on feminine power and how the representation of women has shaped global cultural attitudes.
www.fondationcarmignac.com
Vue de l’exposition « The Infinite Woman », Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
Exhibition view, “The Infinite Woman”, Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
Vue de l’exposition « The Infinite Woman », Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
Exhibition view, “The Infinite Woman”, Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
Vue de l’exposition « The Infinite Woman », Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
Exhibition view, “The Infinite Woman”, Villa Carmignac, Île de Porquerolles, France, 2024.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
© Photo Nicolas Brasseur, courtesy Fondation Carmignac.
Alina Szapocznikow
Lampe Bouche, 1966
Alina Szapocznikow
Lampe Bouche, 1966
Lampe Bouche, 1966
Lampe Bouche, 1966
Résine de polyester teintée, métal, câble d'alimentation
44 x 11 x 14 cm
Collection privée, courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth.
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
Coloured polyester resin, metal and electrical wiring
17 5/16 x 4 5/16 x 5 1/2 in
Private collection, courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth.
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
44 x 11 x 14 cm
Collection privée, courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth.
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
17 5/16 x 4 5/16 x 5 1/2 in
Private collection, courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth.
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.