Group exhibition
Exposition collective
29.03.2025—10.08.2025
Kunstmuseum Basel
Kunstmuseum Basel
Basel, CH
Bâle, CH
Medardo Rosso – L’invention de la sculpture moderneMedardo Rosso: Inventing Modern Sculpture Avec : With: Alina Szapocznikow
Curated by:
Commissariat :
Heike Eipeldauer, Elena Filipovic
Sculpteur, photographe et maître de mises en scènes artistiques, concurrent d’Auguste Rodin et modèle pour de nombreux artistes, Medardo Rosso (1858-1928) révolutionne la sculpture vers 1900. Malgré son influence considérable, cet artiste italo-français n’est guère connu jusqu’à aujourd’hui. Cette rétrospective d’envergure en coopération avec le mumok de Vienne tend à y remédier. Près de 50 sculptures en bronze, plâtre et cire, ainsi que des centaines de photographies et de dessins rendent compte des recherches radicales de Rosso sur la forme, le matériau et les techniques.
Ses sculptures qui, se détournant de la monumentalité, se réfèrent aux proportions humaines, oscillent entre présence et dissolution. Dans sa tentative de saisir des changements de lumière et des impressions, il crée des surfaces vivantes, jadis célébrées comme version sculpturale de l’impressionnisme. Il porte un vif intérêt aux techniques de reproduction modernes et emploie souvent la photographie comme outil conceptuel et sculptural. Inspirée de la stratégie expositionnelle de Rosso, L’invention de la sculpture moderne présente, en outre, des œuvres de plus de 50 artistes du siècle dernier qui partagent avec lui des thèmes et des approches.
www.kunstmuseumbasel.ch
Sculptor, photographer, and master of artful staging, rival to Auguste Rodin and role model for countless artists: Medardo Rosso (1858–1928) revolutionized sculpture around 1900. Despite his wide-ranging influence, the Italo-French artist remains little known today. This comprehensive retrospective, organized in cooperation with mumok, Vienna, aims to change this, showcasing nearly fifty of his bronze, plaster, and wax sculptures and hundreds of his photographs and drawings to trace the artist’s radical formal, material, and technical explorations.
Rosso’s sculptures are anti-monumental and fundamentally human-scaled, walking a tightrope between presence and dissolution. He created animated surfaces that attempted to capture shifting light and perception—hailed in his day as a sculptural version of Impressionism. He was also deeply invested in modern ideas of reproduction, often using photography as a conceptual model and sculptural tool. Inspired by Rosso’s own display strategies, the exhibition includes work by artists from the last hundred years whose concerns and approaches resonate with Rosso’s.
www.kunstmuseumbasel.ch
Alina Szapocznikow
Glowa Piotra, 1972
Alina Szapocznikow
Glowa Piotra, 1972
Glowa Piotra, 1972
Glowa Piotra, 1972
Polyester
47 × 45 × 21 cm
Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
Polyester
18 1⁄2 × 17 3⁄4 × 8 1⁄4 in
Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
47 × 45 × 21 cm
Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.
18 1⁄2 × 17 3⁄4 × 8 1⁄4 in
Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth
© ADAGP, Paris. Courtesy The Estate of Alina Szapocznikow / Galerie Loevenbruck, Paris / Hauser & Wirth. Photo Fabrice Gousset, courtesy Loevenbruck, Paris.